Reklamos įstatymas. Atmintinė online verslui

reklamos istatymas online parduotuvems

Artėjant didiesiems metų išpardavimams verta prisiminti, kada ir kaip turi būti taikomas reklamos įstatymas ir užtikrinamos vartotojų teisės..

Kad nepažeisti reklamos įstatymo ir kitų su vartotojų teisių apsauga susijusių įstatymų, online verslui svarbiausia informaciją apie akciją pateikti kuo aiškiau, neklaidinti vartotojų, vengti lyginamosios reklamos arba bent jau pasikonsultuoti su teisininkais prieš pradedant tai daryti. 

Kitaip tariant, reikėtų laikytis bendro principo – užtikrinti, kad vartotojai nebūtų klaidinami dėl netikrų (fiktyvių) nuolaidų taikymo

VVTAT yra paruošę nemažai patarimų, kurie padės prekybininkams nesuklysti ir prisiminti reklamos įstatymo gaires. 

Patarimai online verslui – kad reklama nepažeistų įstatymų ir negautumėt skundo iš vartotojų

  • Datos turi būti nurodytos aiškiai ir konkrečiai. Turi būti pažymėta, kada prasideda ir kada baigiasi akcijos, datos turi sutapti su nurodomomis reklamose. 
  • Akcijos trukmė neribojama, tačiau kai išpardavimo laikotarpis trunka ilgiau nei įprasto pardavimo laikotarpis, gali būti pripažįstama nesąžininga komercine veikla pagal Lietuvos Respublikos nesąžiningos komercinės veiklos vartotojams draudimo įstatymą. 
  • Jei reklamoje vartojate žodžius kaip “dižiausias”, “pigiausias” ir pan. Turite turėti tai patvirtinančius įrodymus. 
  • Lyginamos kainos turėtų būti atsižvelgiant į kainą, kuri buvo taikytą toje pačioje prekybos vietoje. Pvz., konkrečioje prekybos veitoje ar el. parduotuvėje
  • Jeigu reklamoje nurodysite „Akcija VISOMS prekėms“, tokiu atveju akcija turi būti taikoma iš tiesų visam prekių asortimentui be išimčių. O jeigu numatėte, kad akcijoje bus išimčių, t. y. tam tikroms prekėms ar tam tikrai prekių kategorijai nuolaidos/akcija nebus taikoma, turi būti nurodoma, pvz:. „nuolaida DAUGELIUI prekių“. Akcijos sąlygose privalo būti nurodytos išimtys, arba sąlygos paaiškintos, nurodant žvaigždutę.
  • Akciją apibūdinti  “Iki x proc.” galima tik tuo atveju, jei skelbiamas maksimalus kainos sumažinimas akcijos pradžioje taikomas bent 10% nurodytų prekių (tam tikros prekių grupės prekių) visų prekybos vietų, skelbiančių (taikančių) akciją, mastu. Pavyzdžiui, jei reklamoje skelbiama, jog „Buitinei technikai ir kosmetikai – nuolaidos iki 70 proc.“, reklamos davėjas turėtų užtikrinti, jog bent 10 proc. akcijoje dalyvaujančių buitinės technikos (ne jų priedams ar aksesuarams) ir bent 10 proc. kosmetikos prekių būtų parduodamos su reklamoje nurodyta maksimalia 70 proc. nuolaida. 
  • Visą akcijos informaciją pateikite tuo pačiu šriftu, nemažinkite šrifto tam tikroms sąlygoms, atsižvelkite ir į parenkamas spalvas. Tekstas ir fonas turi kontrastuoti. 
  • Jeigu Jums priklauso ir fizinė, ir elektroninė parduotuvė, o nuolaidos taikomos tik fizinėje arba tik elektroninėje parduotuvėje – reklamoje aiškiai tai pabrėžkite.
  • Nenurodykite prie prekių geltonų/raudonų/kitų dėmesį atkreipiančių etikečių arba etikečių su užrašu „Juodasis penktadienis“, jeigu iš tiesų etiketėje paliekate įprastą reguliarią kainą, o ne akcijos kainą.
  • Jeigu elektroninėje parduotuvėje nurodote akcijos laiką skaičiuojantį laikroduką – tai turi būti vykdoma sąžiningai. Laikrodukas negali pradėti tiksėti kiekvieną kartą iš naujo tik atsidarius Jūsų elektroninės parduotuvės puslapį.
  • Jeigu konkrečios prekės neturite, elektroninėje parduotuvėje nenurodykite 0 eur – visada patikrinkite, ar techninės galimybės vartotojui leidžia prekę už 0 eur įsidėti į krepšelį ir atlikti jos užsakymą. Geriau pasirinkite kitus techninius sprendimus (pvz., teirautis kada prekė atsiras).
  • Jeigu reklaminiame skydelyje (baneryje) nurodote konkrečią prekę ir jos kainą, atsidaręs Jūsų elektroninės parduotuvės puslapį vartotojas turi rasti būtent tą prekę už tokią kainą kokia buvo skleista reklamoje. Negalite nurodyti prekės nuotraukos ir šalia skelbti nuolaidos, jeigu iš tiesų tai prekei nuolaida nėra taikoma
  • Nepardavinėkite prekių, kurių neturite! Neteikite komercinio pasiūlymo, jeigu prekės iš tiesų neturite sandėlyje ir nėra aišku, ar galėsite ją pasiūlyti vėliau už nurodytą kainą.
  • Jeigu elektroninėje parduotuvėje perkant tam tikrą prekę ar prekių už tam tikrą sumą teikiate dovaną, tačiau dovana automatiškai prekių krepšelyje neatsiranda bei dovaną vartotojas į krepšelį privalo atskirai įsidėti pats, būtinai nurodykite tokias akcijos sąlygas.
  • Pasikartojančioms akcijoms to paties mėnesio eigoje nuolaidos skaičiuojamos nuo kainos, kuri buvo žemiausia per paskutines 30 dienų. Pvz. prekės įprastinė kaina 100 eur. Lapkričio 1-5 d. Pardavėjas sumažino kainą 20 proc. Ir nurodytu laikotarpiu prekės kaina buvo 80 eur. Lapkričio 19-22 d. Pardavėjas šiai prekei nori sumažinti kainą  40 proc. Tokiu atveju mažiausia kaina per paskutines 30 dienų būtų lapkričio 1-5 d. taikyta 80 eur kaina. Todėl lapkričio 19-22 d. Nurodant ankstesnę kainą, nubraukta kaina turėtų būti 80 eur.
  • Reklamos įstatymas yra ne vienintelis, kurio reikėtų laikytis. Civilinis kodeksas taip pat regalmentuoja vartotojų teises. Taip, jūsų pirkėjai yra vartotojai, tad pasirūpinti, kad jūsų verslas neprieštarautų vartotojų teisėms – labai svarbu.
  • Netgi gaunant užsakymus, jūs taip pat tvarkote ir savo pirkėjų asmens duomenis, tad čia svarbu nepamiršti ir BDAR nuostatų. Taigi, nesiųskite reklamos asmenims, kurie jos gauti nepageidauja. Atsiminkite, kad asmens duomenys, t.y. tiek ir el. paštas, tiek ir telefono numeris, gali būti naudojamas rinkodaros tikslais TIK gavus atskirą, laisva valia suteiktą sutikimą. Vadinasi, jei asmuo apsipirkdamas internetinėje parduotuvėje padėjo varnelę ir taip išreiškė savo sutikimą su jūsų parduotuvės taisyklėmis – to nepakaks. Rinkodaros pasiūlymams ir netgi naujienlaiškiams reikėtų ATSKIRO ir neautomatizuoto varotojo sutikimo. 

Ankstesnė kaina

CK 6.353 str. 8 d. numato pardavėjo pareigą suteikti pirkėjui informaciją apie taikomą daiktų kainų sumažinimą.

Bet kuriame pranešime apie daikto kainos sumažinimą turi būti nurodoma ANKSTESNĖ daikto kaina.

Ankstesnė kaina yra laikoma mažiausia kaina, kurią pardavėjas taikė per 30 dienų laikotarpį iki kainos sumažinimo. Daugiau informacijos rasite VVTAT puslapyje.

Nėra numatytų išimčių, kad ilgai besitęsiantiems išpardavimams šis reikalavimas nebūtų taikomas. 

Pradėjus kalbėti apie reklamos įstatymą savo Instagram profilyje, iš žmonių sulaukiau nuotraukų, kur jie pastebėjo nesąžiningą prekybininkų elgesį. 

Šiuose pavyzdžiuose, labai įdomu – vienur “ankstesnė” kaina netgi padidinama, kitur nuolaidą atsisako taikyti nuo mažesnės kainos.

reklamos istatymas
reklamos istatymo gairiu pazeidimas

Iš didelio auditorijos susidomėjimo ir atsiųstų įvairių pavyzdžių su galimai klaidinančiomis reklamomis ar netgi nesąžininga veikla, galiu drąsiai teigti, kad jūsų klientai ir potencialūs bei esami pirkėjai yra tikrai pastabūs. Tad pagalvokite, ar tokiais veiksmais negadinate savo reputacijos.

Įdomu ir kartu naudinga žinoti, kad pastaroji taisyklė dėl “mažiausios kainos per paskutines 30 dienų” nėra abosoliuti. Ji nėra taikoma:

  • Paslaugoms ir greitai gendantiems produktams, pvz. prekinę vertę greitai prarandantiems daiktams; 
  • Bendro pobūdžio pranešimams apie akcijas, kai nenurodomas konkretus (pamatuojamas) prekių ar jų grupių kainų sumažinimas (pvz., „Žemiausios kainos“, „Išpardavimas“, „Naujiena“, „Sezoninis išpardavimas“, „Sezoninė nuolaida -20 proc.“, „Viskam – nuolaida iki 50 proc.“); 
  • Labai išpopuliarėjęs 1+1“, „2 už 1 kainą“ ir panašaus pobūdžio pasiūlymams, kuris informuoja apie tai, jog, pirkdamas vieną prekę, pirkėjas dar vieną prekę papildomai gaus nemokamai; 
  • Ta pati išimtis yra taikoma ir  “Antras vienetas – 50 proc. pigiau“ ir panašaus pobūdžio pasiūlymams, kurie informuoja apie tai, jog, pirkdamas prekę, pirkėjas dar vieną prekę papildomai gaus su nuolaida;
  • Nuolaidos kodai – tiek visoms prekėms, tiek ir atskiroms kategorijoms ar produktams;
  • Lojalumo programos, kurių sukauptus lojalumo taškus bus galima panaudoti ateityje; 
  • Rekomenduojamos mažmeninės kainos / gamintojo rekomenduojamos kainos nurodymui. 
  • Savo ir konkuruojančių verslininkų parduodamų daiktų kainų palyginimui – bet su lyginimu, visada geriau elgtis atsargiau arba pasikonsultuoti, kadangi ne vienas įdomus viešas ginčas tarp konkurentų įvykstą būtent dėl galimai lyginimosios reklamos. 

Reklamuokite atsakingai, o aš linkiu visiems gero apsipirkimo ir gerų pardavimų!

Jei esate online verslas ir norite pasikonsultuoti dėl reklamos įstatymo taikymo, kreipkitės.

Na, o daugiau patarimų rasite mano Instagrame @greta.uzkur