Prekių grąžinimas yra ypač daug dėmesio sulaukianti tema jau ne vieneri metai. Kaip teisininkė nuolat sulaukiu žmonių pasidalinimų apie pardavėjų neteisingai taikomus teisės aktus ir klausimų ar tikrai galima grąžinti prekę. Šiame straipsnyje pasistengsiu išsklaidyti paskutines abejones apie tai, kas galima grąžinant prekes ir kas ne.
Prekių grąžinimas perkant internetu
Perkant online yra sudaroma nuotolinė sutartis: pirkėjas sutinka su el.parduotuvės taisyklėmis, kurios apima ir prekių grąžinimą. Tačiau svarbu žinoti, kad net jei taisyklių ir nėra vis tiek galioja 2 metų įstatyminė prekių garantija ir prekių grąžinimo nuostatos (CK 6.317 str. 1 d., 2 d.; 6.363 str. 1 d.).
Ir nėra čia ko stebėtis, kadangi pardavėjas, pardavinėdamas prekes, įsipareigoja užtikrinti, kad prekės yra:
- Tinkamos kokybės. Kitaip tariant, atitinka pirkimo–pardavimo sutarties sąlygas (aprašymą, pavyzdį, modelį bei turi savybes, kurių pirkėjas gali pagrįstai tikėtis) bei daiktų kokybę nustatančių dokumentų reikalavimus – CK 6.333 str. 1 d., 6.363 str. 2 d.).
- Tinkamos naudoti pagal įprastą ar specialiai nurodytą paskirtį (CK 6.333 str. 4 d.).
- Neturi paslėptų trūkumų (CK 6.333 str. 2 d.).
Jei pardavėjas nurodo trumpesnę nei 2 metų garantiją ar teisės aktų neatitinkančias grąžinimo sąlygas, tai nereiškia, kad teisiškai galios jo taisyklės. Nesvarbu, ką sako pardavėjas, įstatyminė garantija ir prekių grąžinimo nuostatos turi viršenybę prieš jo sugalvotas taisykles.
Taigi, kiek laiko galima grąžinti prekes?
- 14 dienų – kai prekė yra kokybiška, bet nenaudota ir nepraradusi išvaizdos, pilnos komplektacijos. Tai yra tarsi persigalvojimo garantija ir per šį laikotarpį prekę galima grąžinti nei jei ji ir kokybiška (yra išimčių, dėl grąžinamų ir negrąžinamų prekių);
- 2 metus, kai prekė nekokybiška. Net jei pardavėjas sako, kad gamintojas duoda trumpesnę garantiją, pirkėjas vis tiek turi 2 metus
Ką daryti, jei pardavėjas nesutinka su prekių grąžinimu:
– jei pardavėjas atsisako priimti nekokybišką prekę, siūlom peržiūrėti teisės aktus ir pateikti argumentuotą atsakymą, kodėl nekokybiškai prekei nėra taikoma 2 metų įstatyminė garantija.
– jei pardavėjas nepriima kokybiškos, į negrąžinamų prekių sąrašą neįtrauktos prekės per 14 dienų, pasiūlom paskaityti – siūlom peržiūrėti teisės aktus ir pateikti argumentuotą atsakymą, kodėl prekė negali būti grąžinama.
Kokie teisės aktai numato šias teises?
– už daikto neatitikimą sutartyje numatytoms sąlygoms įsigijimo metu (CK 6.327 str. 4 d., 6.363 str. 2 d.);
– už daikto neatitikimą, kuris buvo nuosavybės teisės perėjimo pirkėjui momentu, net jei tas neatitikimas paaiškėja vėliau (CK 6.327 str. 3 d.);
– už daiktų trūkumus, kurie atsirado iki daiktų perdavimo arba dėl priežasčių, atsiradusių iki daiktų perdavimo (CK 6.333 str. 1 d.).
Prekių grąžinimas perkant fizinėje parduotuvėje
Didžiausias skirtumas perkant internetu ir fizinėje parduotuvėje, kad ne viską galimą grąžinti, jei pirkome ne online. Čia yra negrąžintinų prekių sąrašas:
- Elektrotechnikos gaminiai
- Baldai
- Patalynės reikmenys
- Laikrodžiai
- Žaislai, žaidimai
- Kūdikių drabužiai
- Knygos
- Brangakmeniai
- Kilimai
- Šviestuvai
- Apatiniai, pižamos, chalatai
Kodėl toks skirtumas tarp grąžinimo taisyklių? Parduotuvėje prekes galima geriau apžiūrėti, matome tekstūrą, tikras spalvas, o internetu ir aprašymas gali būti klaidingas. Tad jei įtariate, kad gal norėsite grąžinti prekę iš aukščiau paminėto sąrašo, tuomet verčiau jas įsigyti online.
Svarbu žinoti grąžinant prekes:
- visada reikalingas pirkimą patvirtinantis dokumentas. Pardavėjai kartais prašo kvito, tačiau tai nėra vienintelis dokumentas, tinka ir banko išrašas ir sąskaita faktūra.
- pakuotė nėra būtina tik nekokybiškų prekių grąžinimo metu. Norint grąžinti kokybišką prekę reikia turėti pakuotę ir grąžinant ji turėtų likti tokia pat kaip gavome, komplektacija ir prekinė išvaizda turi likti tokia pati.
- Pinigų grąžinimui – tas pats mokėjimo būdas. Neprivalote priimti pinigų grąžinimo į parduotuvės kortelę, kuriuos galėsite išleisti tik toje pačioje parduotuvėje. Jei mokėjote grynais, turite teisę atgauti grynuosius pinigus. Jei kortele – į banko sąskaitą.
- Atgauti pinigus turėtume ne vėliau nei kaip 14 d.
- Vartotojui negali atsirasti papildomų išlaidų (išskyrus grąžinimo išlaidas, jeigu pardavėjas nebuvo numatęs kitaip).
Pristatymo ir grąžinimo mokesčiai
Jei pirkome internetu ir mokėjome už pristatymą, grąžinant prekę, pardavėjas privalo grąžinti ir pristatymo mokestį.
Tačiau, jei pirkėjas buvo pasirinkęs brangesnį, ne įprastą pristatymą, tuomet pardavėjas turi teisę grąžinti tik jo dalį, t.y. sumą, kuri būtų kainavusi už įprastą pristatymą. Na pavyzdžiui, jei pirkėjas pristatymui buvo pasirinkęs kurjerį už 10 eur, tuomet jam grąžinant prekę pardavėjas gali grąžinti tik tiek, kiek būtų kainavęs paštomatas, pvz. 5 eur. Siūlyti atsiėmimo parduotuvėje, kas praktikoje dažnai pasitaiko, pardavėjas negali, nes tai nėra laikomas kaip pristatymo būdas.
Tačiau už grąžinimą moka jau pats pirkėjas. Išimtis tik tuomet, jei pardavėjas pats siūlosi apmokėti už prekių grąžinimą. T.y. – nurodo nemokamo grąžinimo galimybę. Arba jeigu pardavėjas nėra nieko užsiminęs apie grąžinimo išlaidas savo el.parduotuvėje. Taip dažnai įvyksta, kai el.parduotuvė neturi tinkamos ir pirkėjams pasiekiamos dokumentacijos bei kai naudoja “pasiskolinus” dokumentų šablonus ir jie neatitinka būtent tos el.parduotuvės veikimo tipo, o ši informacija tiesiog lieka nepaminėta.
Apie prekių grąžinimą – verslininkams
Pirkėjas tikrai ne visuomet teisus ir verslas lygiai taip pat turi teisių, tačiau privaloma žinoti įstatyminius niuansus.
Verslininko teisės:
- Negrąžinti vartotojui papildomų išlaidų dėl neįprasto pristatymo būdo
- Negrąžinti pinigų kol neatgavo prekės
- Nepriimti prekės per 14 dienų, jei ji buvo naudota / nėra pilnos komplektacijos / pažeista pakuotė
- Verlininkai taip pat gali kreiptis į vartotojų apsaugą.
Nežinant teisės aktų normų, verslui tai gali kainuoti tiesiogine šia žodžio prasme, nes:
- Nors grąžinimas yra 14 dienų nuo sutarties sudarymo, bet apie tai privalote informuoti pirkėjus savo internetinės parduotuvės taisyklėse, o neinformavus ši taisyklė išsitęsia iki 12 mėnesių
- Jei neinformuoja vartotojo svetainėje, kad privaloma atlyginti tik tiesiogines prekių grąžinimo išlaidas, tuomet grąžinimo išlaidas tenka atlyginti verslininkams.
- VVTAT sprendimas yra privalomas, tačiau turite teisę jį skųsti pateikiant ieškinį bendrosios kompetencijos teisme Civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka.
Taigi, viską apibendrinus, vartotojų teises išmanyti ir būti su jomis susipažinus yra naudinga tiek pirkėjams, tiek ir pardavėjams. Pirkėjai, kaip vartotojai yra daugiau apsaugojami, bet tiesa tokia, kad vis dar dažnai pasitaiko, kad vartotojai nežino savo teisių. Dėl to apie tai kalbėti daug ir nuolat yra būtina.
Na, o verslininkams tenka tiek ir didesnė atsakomybė, kad jų vykdoma veikla nepažeistų vartotojų teisių, neklaidintų pirkėjų ir veiktų sąžiningai. Tad nepaisant ar verslas didelis ar mažas, ar el.parduotuvė populiaresnė ar mažiau žinoma, būtina save apsisaugoti turint reikiamą el.parduotuvės dokumentaciją, kuri, beje, neretai ne tik padeda greičiau išspręsti iškilusius ginčus su pirkėjais, bet kartais – netgi apskritai padeda jų išvengti.
Aš jau esu paruošusi labai išsamų straipsnį, kur galite susipažinti plačiau su būtina dokumentacija online verslui, o jei jau esate pasiruošęs apsaugoti save su savo verslui pritaikytais dokumentais, kviečiu susipažinti plačiau su teikiamomis paslaugomis online verslui