Vartotojų teisės. Ar visuomet pardavėjai jomis vadovaujasi?

prekiu garantija vartotoju klaidinimas

Kristinos Pališkytės interviu su Greta Užkuraite apie pardavėjų Lietuvoje „gudrybes”

Kiekvieno išpardavimo, ,,juodojo penktadienio’’ ar Kalėdinio dovanų maratono metu pirkėjai susiduria su nemalonumais, kuriuos ne visada patys geba išspręsti. Kai kas pastebi po nuolaidomis besislepiančias ne ką didesnes kainas ir jaučiasi apgauti išpardavimų, kiti nusivilia, kai jų prekės nebepriimamos atgal ar netaisomos net turint garantiją. Teisininkė Greta Užkuraitė pranešime spaudai teigia, kad vartotojas dažnai būna tiesiai šviesiai kvailinimas, ir pateikia patarimų kaip neapsigauti.

Socialiniame tinkle ,,Instagram’’ teisininkė Greta Užkuraitė dosniai dalijasi kasdieniais patarimais apie situacijas, su kuriomis susiduria dauguma žmonių. Pastaruoju metu ji sako susilaukusi daugybės prašymų padėti išspręsti klausimus, susijusius su vartotojų teisėmis. Manipuliacija išpardavimais, nuolaidomis, atsisakymas priimti prekę be pirkimo kvito ar originalios pakuotės, klaidinimas dėl prekių garantijos ir taisymo. Pasak teisininkės, pardavėjai sąmoningai arba nesąmoningai klaidina pirkėjus.

Klaidinancios reklamos ir akcijos

Kokia prekių garantija priklauso pirkėjams ir kokie pavyzdžiai sutinkami praktikoje?

Europos Sąjungos teisės aktai numato 2 metų daugumos prekių kokybės garantiją. Ši sąlyga yra įtvirtinta ir Lietuvos teisės aktuose. Vis dėlto, G. Užkuraitė sako, kad atlikus keletą tyrimų ir apklausų bei pasiklausius aplinkinių pasakojimų, atrodo jog pardavėjai specialiai stengiasi apgauti pirkėjus. ,,Pavyzdžiui, mobiliųjų įrenginių internetinėje parduotuvėje prie naujo iphone XS pastebėjau pažymėtą tik 12 mėnesių garantiją. Kai paskambinau pasiklausti, gavau informaciją, jog jie neturi savo techninio aptarnavimo, dėl to, gali suteikti tik vienerių metų garantiją. Dar pridūrė, kad įrenginys yra tikrai naujas, viskas yra legalu, su vartotojų teisėmis išsiaiškinta ir nėra jokių apgaudinėjimų. Tad telefoną užsisakėme, bet planavome pasilikti kvitą, jei kiltų bėdų ateityje. Kai iš salono paskambino pranešti, kad telefoną jau galime atsiimti, istorija pasisuko dar įdomiau. Buvome informuoti, jog galėsime atsiskaityti tik grynais pinigais, buvo atsisakyta išrašyti sąskaitą faktūrą ir apskritai paaiškėjo, kad dėžutė jau buvo praplėšta, nors įrenginys yra neva naujas, bet perparduodamas iš kažkokio fizinio asmens. Primenu, jog ši informacija nebuvo patalpinta nei jų internetinėje parduotuvėje nei suteikta telefonu‘‘ – pašnekovė dalijasi situacija, su kuria pačiai teko susidurti.

Kitas panašus pavyzdys – populiarioje internetinėje parduotuvėje patalpinti du identiški ,,Iphone‘‘ telefonai. Prie vieno aprašymo pažymėta 12 mėnesių garantija ir kaina 895 eur. Prie kito pažymėta 2 metų garantija ir 1144 eur.  G. Užkuraitė nusprendė pasidomėti: ,,Lapkričio 14 d. skambinau pasiklausti, teigė, kad čia sisteminė klaida. Ji iki dabar – po beveik dviejų mėnesių – dar nėra pataisyta. Bet, kad ir būtų sisteminė klaida, žmogus, nežinodamas apie jam priklausančią 2 metų garantiją, sugedus telefonui po daugiau nei metų, mokėtų pinigus už jo pataisymą vietoj to, kad pasinaudotų nemokamu servisu, nes tiesiog nežinotų apie tokią galimybę‘‘.

Parduotuve pateikia klaidinga informacija pirkejams 2

Su kokiais sunkumais ir mitais susiduria pirkėjai?

Teisininkė teigia, kad tokių ir panašių situacijų yra labai daug. Kartais problema išsprendžiama kontaktavus pardavėją tiesiogiai, bet dažnesnis atvejis, kad tenka kreiptis pagalbos į vartotojų teises: ,,Klientė internetinėje parduotuvėje pirko nešiojamąjį kompiuterį ir neveikė garsiakalbis. Nuvežė į servisą, po kiek laiko gavo skambutį, kad kompiuterio netvarkys ir nekeis į naują, nes ekranas subraižytas. Tai jie bandė taip suversti kaltę pirkėjai. Viskas išsisprendė tik parašius į vartotojų teises.‘‘

Kita G. Užkuraitės konsultuota moteris įsigijo telefoną su neveikiančiu garsiakalbiu. Nuvežė jį į servisą, kur buvo atsisakyta duoti naują telefoną, neva galima tik taisyti. Pasak pašnekovės, tai prieštarauja įstatymams, nes pirkėjas gali pasirinkti, prekę keisti, taisyti ar atgauti pinigus. Ši konkreti problema irgi buvo išspręsta tik kreipusis į vartotojų teisių atstovus.

Dar vienas mitas, kurį, pasak pašnekovės, mėgsta prekybininkai – kad be originalios pakuotės prekė nebus priimta, jei suges. G. Užkuraitė patikina, kad garantijai užtenka turėti pirkimo dokumentą. Ši garantija galioja ir į komplektą ieinančioms prekėms (pavyzdžiui, prie telefono pridėtoms ausinėms).

Kokybiškų nenaudotų prekių grąžinimas

Kita problema, kuri dažnai suerzina pirkėjus – kai atgal nebepriimamos kokybiškos nenaudotos prekės, kuri pagal Lietuvos įstatymus gali būti grąžinama per 14 dienų nuo jos įsigijimo. Bet pasitaiko, kad pardavėjai teigia, jog prekių su nuolaida grąžinti negalima. ,,Tai yra visiška nesąmonė, nes nuolaidą taikyti yra visiškas pardavėjo apsisprendimas, kuris neturi nieko bendro su LT teisės aktais. Kitas nesąžiningas gudravimas – kai atsisako priimti prekę be kvito. Tiesa ta, kad jeigu žmogus pametė kvitą, jis gali pateikti ir kitokį pirkimą įrodantį dokumentą, pavyzdžiui, banko išrašą.‘‘

Pirkimas internetu suteikia žmonėms daugiau teisių, nes pirktų internete prekių sąrašas, kurios gali būti grąžinamos, pailgėja gerokai. Daug kas nežino,  bet G. Užkuraitė pabrėžia, kad jei prekė netiko ir reikia ją grąžinti pardavėjui, pristatymo mokestis (jei toks buvo mokėtas) daugeliu atveju yra grąžinamas taip pat. Ji pati teigia mačiusi grąžinimo akte parašyta, kad „pristatymo mokestis negrąžinamas“, nors teisės aktai numato kitaip.

Ką šiais klausimais turi žinoti kiekvienas pirkėjas?

  • Mokėkite už prekes banko kortele – pasimetus kvitui, vis tiek turėsite pirkimą patvirtinantį dokumentą.
  • Jei mokėjote grynais pinigais, nusifotografuokite kvitą, kad jei pamestumėte, vis tiek turėtumėte įrodymą.
  • Nepaisant to, kad pardavėjas teigia, jog suteikiama mažesnė nei 2 metų garantija, sugedus prekei, jums ji vis tiek priklausys pagal įstatymą.
  • Jei pardavėjas atsisako taisyti, pakeisti sugedusią prekę arba priimti atgal kokybišką prekę, kuriai priklauso 14 dienų grąžinimo teisė – paprašykite raštiško ir motyvuoto patvirtinimo iš pardavėjo.
  • Pirkite prekes internetu – lankstesnės grąžinimo sąlygos, nes prekės negalėjote apžiūrėti gyvai.
  • Kilus klausimams ar abejonėms nenuleiskite iš karto rankų, verčiau pasikonsultuokite su Valstybine Vartotojų Apsaugos Tarnyba.

Straipsnio autorė – Kristina Pališkytė


Išsamią informaciją vartotojams apie apsipirkimą išpardavimų metu rasite straipsnyje apie Juodąjį penktadienį ir apsipirkimą žinant savo teises.

O platesnė informacija online verslui rasite šiuose straipsniuose:

Na, o jei norite pasikonsultuoti išsamiau, kreipkitės:
Išsami konsultacija