Prekės ženklo registravimas – kodėl tai svarbus žingnis ir ką reikia žinoti?

prekes zenklo registracija

Prekės ženklai yra viena mano įdomiausių temų, kurioje kasdien sužinau kažką naujo, tad savo žiniomis noriu pasidalinti ir su jumis.

Ar pastebite kiek rinkoje yra skirtingų prekės ženklų, įvairių pavadinimų, šūkių, spalvų ir žodžių junginių? Bet ar susimastėte, kiek iš jų yra oficialiai užregistruoti?

Įsivaizduokite, jūs sukūrėte arba pradėjote kurti savo verslą, davėte jam pavadinimą, įdedėjote daug darbo ir jūsų konkurentai jus aplenkia užregistruodami panašų pavadinimą pirmi.

Galbūt jūs ir būsite teisūs, jog pavadinimas priklauso jums, bet tiesa dažnu atveju yra viena – kas pirmesnis, tas greitesnis.

Kai kuriems gal tai neatrodo reikalingas procesas, be to prekės ženklo įtraukimas į duomenų bazę kainuoja papildomai. Tačiau jeigu jūs į savo verslą žiūrite rimtai, tikrai rekomenduočiau tai padaryti, kadangi tokiu atveju, esant ginčui, būtų daug paprasčiau viską išspręsti.

Aš praktiškai kasdien apsilankau prekės ženklų duomenų bazėje ir pasmalsauju. Esu nustebus, kaip dideli ir gerai žinomi prekių ženklai, rinkoje esantys ne vienerius metus, nėra užregistravę savo prekės ženklo. Labai įdomu, iš tiesų..

Prekės ženklas – kas tai?

Kas yra prekės ženklas kalbama dažnai ir visur. Bet ar mes iš tiesų suprantame, KAS TAI ir kodėl tai yra svarbu?

Vienas iš prekės ženklo apibūdinimų galėtų būti toks: tai yra išskirtinumas ir atpažįstamumas visuomenėje.

Na pavyzdžiui, pavartojus žodį ,,Senukai‘‘, daugeliui pirmas vaizdas galvoje būtų – apie statybinių ir namų apyvokos prekių parduotuvę, o ne tiesiog apie garbaus amžiaus žmonių grupę, ar ne tiesa?

Taigi, prekės ženklas suteikia padeda išsiskirti iš kitų prekių, konkuruoti rinkoje ir netgi turėti savo reputaciją bei atpažįstamumą. Tad natūralu, kad tiems besikuriantiems naujiems verslams, tiek jau egzistuojantiems sėkmingiems verslams kyla klausimas, ar prekės ženklo registracija yra būtina?

Ar prekinio ženklo registravimas yra būtinas?

Ne, tai nėra būtina aplinkybė turėti gyvuojantį prekės ženklą. Jums net nėra būtina skubėti jį užregistruoti ir tik tada pradėti savo veiklą ar verslą.

Tačiau svarbu paminėti, kad ši teisė yra skirta jums ir jūsų verslui, kadangi intelektinė nuosavybė yra ir turi būti apsaugota kaip ir kita nuosavybė.

Įsivaizduokite situaciją, kai sukuriate tam tikrą produktą, su specialiu įpakavimu, ženklinimu, grafiniu dizainu, su logotipu, o gal net ir šūkiu ir šis produktas tampa populiarus bei atpažįstamas visuomenėje.

O dabar įsivaizduokite, jeigu atsiranda konkurentas, kuris galimai pradeda panašų savo prekių ženklinimą, gal net ir pačią prekę pateikia vizualiai panašiai. Tokie veiksmai galimai pradėtų klaidingi visuomenę ir visuomenė pradėtų rinktis kitos įmonės prekes, nes jai tai keltų asociaciją ar netgi tapatumą su jūsų prekėmis.

Gucci vs. Guess

Viena iš garsiai nuaidėjusių bylų, kuri tęsėsi ne vienerius metus buvo tarp gerai žinomų prekių ženklų: Gucci ir Guess.

Gucci apkaltino Guess, kad naudojamas G simbolis, bei raudona ir žalia juostelė, kuri galimai klaidina visuomenę.

Po ilgo teisminio proceso, nevieningos nuomonės, sėkmingų bylų ir nesėkmingų Gucci pasiekė susitarimą su Guess.

Ką matome iš šios situacijos – kad prekės ženklas susideda daugiau nei tik iš logotipo, tai yra verslo reputacija, indėlis, finansinė investicija, sunkus darbas, vertybės. Tad teisė apsaugoti savo prekės ženklą yra svarbi ir būtina, kadangi greičiausiai niekad nenorėtų atsidurti tokioje situacijoje, kur jūsų dėka, kitas verslas gautų naudos su galimai panašia panašiu ženklinimu.

Gaila, kad teismų praktika šia tema yra gan skurdi. Ir nors ginčai, protestai, teisminis procesas vyksta, bet dažnu atveju šalys susitaria taikos būdu. Net ir minimas Gucci vs. Guess atvejis – nors ginčas tęsėsi daug metų, Gucci veiksmai prieš Guess ne tik, kad nemažėjo, bet bylų tik daugėjo, buvo imtasi gan agresyvaus prekės ženklo gynybos – teikiami ieškiniai skirtingose valstybėse ir t.t. Bet galiausiai viskas buvo pasiekta taikos susitarimu.

Taigi, iš šio bei daugybės kitų pavyzdžių galime drąsiai sakyti, kad prekės ženklo registracija yra iš tiesų naudingas ir svarbus žingsnis versle.

Kaip prekinio ženklo registravimas gali būti naudingas?

Tinkama prekės ženklo apsauga gali padėti:

  • prevenciškai nuo panašių prekių ženklų kūrimosi;
  • ginti savo išimtinas teises į registruotą ženklą;
  • kontroliuoti prekės ženklo distribuciją;
  • verslo plėtrai, suteikiant licenciją prekiauti jūsų prekės ženklu ir kitiems.

Taip pat, už prekių ženklo savininko teisių pažeidimą gali grėsti tiek civilinė, tiek baudžiamoji ar administracinė atsakomybė.

Prekių ženklų tipai

Prekių ženklas nėra tik logotipas. Jis gali turėti įvairiausią išraišką, kuri individualiu atveju tikrai skirsis. Tad prekės ženklas gali būti.

  • Žodinis;
  • Grafinis;
  • Grafinis su žodiniais elementais;
  • Erdvinis;
  • Erdvinis su žodiniais elementais;
  • Ženklas – spalva;
  • Garsinis;
  • Holograminis;
  • Pozicinis;
  • Ženklas su raštais;
  • Judesio;
  • Multimedijos.

Įdomus faktas, kad toks pat ar panašus prekės ženklo pavadinimas yra galimas, jeigu jis reprezentuoja skirtingą prekių/paslaugų kategoriją.

Prekių ženklai yra registruojami pateikiant paraišką atitinkamoms institucijoms. Pavyzdžiui,  norint apsaugoti prekės ženklą nacionaliniu lygmeniu – teikiame paraišką Valtybiniam Patentų biurui. Jei aktuali prekės ženklo apsauga visoje Europos Sąjungoje, tuomet paraišką teikiami Europos Sąjungos Intelektinės Nuosavybės tarnybai.

Svarbūs žingsniai prieš registruojant prekės ženką.

Pateikiant paraišką registruoti prekės ženklą, reikėtų atlikti kelis namų darbus:

  1. Pirmas žingsnis būtų nuspręsti, ar patys registruosite savo prekės ženklą ar kreipsitės į teisininkus ir atitinkamas įmones.
  2. Prieš registraciją yra svarbu atlikti išsamią registruojamo prekės ženklo analizę, tam, kad būtų įvertinta rizika dėl rinkoje galimai esančių tapačių ar labai panašių konkurentų. Šis momentas svarbus, kadangi turint tapatų ar labai panašų prekės ženklą į jau užregistruotą, tikimybė, kad jūsų paraiška bus atmesta – padidėja.
  3. Jei registruojate logotipą – svarbu turėti jau galutinį variantą, nes prekės ženklo apsauga galios 10 metų ir vėlesni pokyčiai gali padidinti išlaidas.
  4. Svarbu teisingas klasifikavimas, kokiose srityse registruojate savo prekės ženklą (pvz. turint grožio studiją, jums gali būti aktualus ne tik grožio paslaugų sektorius, bet ir produktų pardavinėjimas). Mano patarimas – nebijokite apgalvoti, kaip jūsų verslas plėsis per artimiausius 5 metus. Įsivertinus tai, bus lengviau surasti optimaliausią rezultatą, tinkantį būtent jums ir jūsų registruojamam prekės ženklui.

Jau pateikus paraišką, reikia apsišarvuoti kantrybe, nes paraiškos svarstymo periodas (ekspertizės laikotarpis) užtrunka apie 2-3 mėnesius, o kuomet gaunamas teigiamas sprendimas, prekės ženklui duodamas dar 3 mėnesių laikotarpis, per kurį jūsų konkurentai gali jį apskųsti. 

Pateikti prekių ženklų paraišką galite čia

Sužinokite daugiau apie mūsų teikiamas paslaugas Intelektinės Nuosavybės Apsaugoje

Linkėjimai

Greta Užkuraitė