Prekės ženklas yra bet koks žymuo, kurio dėka galima atskirti vienas prekes/paslaugas nuo kitų. Kitaip tariant, tai yra, kas padeda atpažinti, atskirti ir sąžiningai konkuruoti rinkoje. Prekių ženklai gali būti patys įvairiausi, nuo elementarių – žodinių, grafinių iki pačių įvairiausių – muzikinio garso, erdvinių ir t.t.
Viešojoje erdvėje dažnai sklando kaltinimai prekės ženklų kopijavimu: kad kažkas kažką kopijuoja, tačiau, nors iš pirmo žvilgsnio galim pasinerti į viešas dramas, kiek pačiai teko tenka stebėti, tik maža dalis tokių atvejų galėtų būti laikomi tikrais intelektinės nuosavybės pažeidimai. Apie vieną iš tokių atvejų ir papasakosiu šiame straipsnyje.
Mitai apie prekės ženklo kopijavimą
Pastebėjau, kad vyrauja tam tikri mitai apie prekių ženklus ir nėra aišku, kada iš tiesų būna pažeistos intelektinės nuosavybės teisės. Kalbant šia tema savo Instagram paskyroje gavau žinutę su prašymu pakomentuoti galimai nukopijuotą prekės ženklą. Sekėjai pasirodė labai panašūs dviejų prekės ženklų logotipai: Marry Me By Ribas ir Anastasia Beverly Hills.
Panašumą pastebėjo ne tik sekėja, bet ir atlikusi apklausą sulaukiau dominuojančio atsakymo iš savo auditorijos, kad šie prekių ženklai iš tiesų atrodo labai panašiai. Sutinku ir aš, kad žiūrint tik į logotipą iš pirmo žvilgsnio panašumo yra. Bet ar tikrai yra kažkas neteisėto? Panagrinėkime kartu.
Esminis dalykas apie prekės ženko registraciją
Klaidinga galvoti, kad jei yra įregistruotas prekės ženklas, ši registracija jau galioja visur ir viskam. Registruojant prekės ženklą, pirmiausia reikia pasirinkti teritoriją, kurioje norime taikyti prekės ženklo apsaugą ir tuomet turime nurodyti, kokiose kategorijose mes norime apsaugoti prekės ženklą (visos kategorijos yra skirstomos pagal Nicos klasifikaciją, kuri detaliau nurodo, kokios prekės/paslaugos yra registruojamos tam tikroje klasėje). Tad jei vienas ženklas pasirinkęs vienokią veiklą, kaip tarkim padangų pardavimas, o kitas pasirinkęs deimantų prekybos veiklą, tuomet tikrai nėra jokios problemos.
Kalbant apie šį atvejį, pasidomėjau, ar šie prekių ženklai visų prima yra registruoti. Tam pasitelkiau EUIPO (Europos Sąjungos intelektinės nuosavybės organizacijos) duomenų baze, nes Anastasia Beverly Hills nėra lietuviškas prekių ženklas, tad logiška, kad greičiausiai visoje EU būtų teikiama paraišką, o ne tik Lietuvoje.
Pamačius, kad Anastasia Beverly Hills turi ne vieną registraciją, iš karto pasižiūrėjau, kokia situacija yra ir su Marry Me By Ribas – EU registraciją taip pat radau. Jei įdomu, tokia pirminė informacija, kurią gali visi pasitikrinti:
Iš šių registracijų iš karto galime pamatyti, kad abu prekių ženklai yra pasirinkę visai kitas veiklos sritis, kuriose yra registruoti prekių ženklai. Taip pat, įdomus momentas, kad Anastasia Beverly Hills užregistravus du galimus prekių ženklų variantus, o logotipas, kurį norima apsaugoti, visai nebepanašus į tą, kokį matėme lygindami jų išvaizdą su Marry Me by Ribas. Žinoma, gali būti, kad prekės ženklo registracija jau reikėtų ir atnaujinti.
Logotipo (ne)svarbumas
Prekės ženklas turi įvairių išraiškų: pavadinimas, logotipas, grafiniai elementai, šriftai, spalvos ir t.t. Ir pan. Tad, kai registruojame savo prekės ženklą, turime žinoti, kad tai galios tik tuometiniam paketui, o jei darome pokyčius, tuomet reikia registruoti iš naujo. Dažnai sutinkama praktika, kad prekės ženklas per laiką auga, keičiasi, adaptuoja naują šrriftą, spalvas, išvaizdą, o prekės ženklo registracija nėra atnaujinama arba nėra matomas poreikis tai daryti. Nebūtinai tai yra blogai, bet turime žinoti, kad tuomet, ginčo atveju, bus sunkiau apginti savo teises, tad geras patarimas, jei darotės “re-brand” arba tiesiog susiduriate su prekės ženklo pokyčiais – teikti naują paraišką registruoti prekės ženklą.
Vėlgi grįžtant prie šio atvejo apie Anastasia ir Marry me by Ribas, kaip ir minėjau, patikrinus ES duomenų bazėje, matau, kad panašumą įžvelgti tikrai sunku. Bet galimai Anastasia Beverly Hils ateityje pateiks ir papildomą registraciją, būtent šiam grafiniam prekės ženklui, kuris yra panašesnis su Marry Me by Ribas, nei tas, kuris šiuo metu yra registruotas.
Tad apibendrinus šį tikrai įdomų atvejį, galiu daryti išvadą tokią, kad šie prekės ženklai nepažeidžia vienas kito teisių, nes nekonkuruoja tarpusavyje, yra registruoti skirtingose klasifikacijose ir bent kol kas, įvertinus, kokios registracijos buvo atliktos, abu registruoti prekių ženklai neatrodo net ir panašūs, nors ir galim pastebėti visai kitokių logotipo naudojimo variacijų.
Ko galime pasimokyti iš šio atvejo
Nors aš čia pateikiau tik mini pavyzdinę analizę, bet akivaizdu, kad negalime užsipulti kitų prekės ženklų dėl kopijavimo nepatikrinę faktų. O kalbant apie kopijavimą, esu aprašiusi istoriją kaip buvo kopijuojami mano klientės tekstai.
Tikėtina, kad viskas pasikeistų, jei Anastasia pereitų į juvelyrikos rinką ir pradėtų prekybą deimantais ir bandytų užregistruoti ES teritoriją šį logotipą, tuomet istorija jau visai realistiškai galėtų pasisukti į kitą pusę.
Man patinka, kad intelektinės nuosavybės teisės tema yra labai dinamiška ir galime įvertinti įvairius atvejus, paneigti tam tikrus mitus. Kitam kartui apžvelgsiu Audi vs. Audimas konfliktą, nes nors ir jau vyko ir seniai, bet vis sulaukia dėmesio ir mitų: “kokia paini ir neteisinga intelektinės nuosavybės sistema yra”, nes aš, asmeniškai, viską įvertinus, nematau šiame ginče nieko nelogiško, tad būtinai panagrinėsime panašiu stiliumi kartu.
O iš tiesų, teisėje, dažnai kaip gyvenime – kartais akivaizdžiai daroma kažkas neteisėto, pvz. Prekės ženklo kopijavimas, o kartais tiesiog aplinkybės nėra tinkamos ar žinių trūkumas pakiša koją, kaip pvz. Coffee Inn atveju (dėl ko jis dabar vadinasi Coffeine).
Tad mano patirtis rodo, jog kuriant ir auginant savo prekės ženklą, protingiau yra laiku domėtis ir jį apsaugoti, nei praleisti laiką ir išleisti didelius pinigus ginčuose ir/ar “re-brandinant” savo jau turimą prekės ženklą.
Šiuo metu esu sėkmingai padėjus užregistruoti virš 20 skirtingų prekės ženklų. Visos registracijos buvo sėkmingos, o turėti keli ginčai dėl intelektinės nuosavybės buvo sėkmingai išspręsti – ikiteisminiu būdu ir išvengiant bylinėjimosi teisme.
Jei reikia pagalbos su prekės ženklo registravimu, mielai lauksiu užklausos