Juodasis penktadienis – apsipirkite žinodami savo teises

vartotoju teises apsiperkant juodojo penktadienio metu

Pirkėjai turi žinoti vieną paprastą taisyklę – išpardavimai nesusiaurina jūsų teisių. 

Išpardavimai, kaip Juodasis penktadienis, yra pardavėjų pasirinktas veiklos vykdymo modelis, tad jokios sąlygos, apribojančios,  įstatymuose numatytas teises, negali būti taikomas.

Svarbiausi patarimai apsiperkant Juodojo Penktadienio metu

  • Net ir per išpardavimus pirktoms prekėms galioja 14 dienų prekių grąžinimo laikotarpis

(kokybiškoms, nenaudotoms prekėms, kurios nėra įtrauktos į negrąžinamų prekių sąrašą, jį galite rasti čia ).

  • Net ir prekėms su defektais yra taikoma 14 dienų grąžinimo ir 2 metų garantijos laikotarpis. 
  • Jeigu pirkdami internetu mokate už prekių pristatymą ir per numatytą terminą persigalvojate, prekės jums netiko, ar tiesiog nusprendėte jų nepasilikti – prekių pristatymo mokestis turi būti grąžintas taip pat. Svarbu paminėti, kad grąžinimo mokestį moka pirkėjas, nebent pardavėjas sutinka jį apmokėti, o pristatymo mokestį – pardavėjas turi grąžinti, kartu su grąžintomis prekėmis – visą sumą arba proporcingai ją sumažinus, jei grąžinamos ne visos prekės (galioja tik pasirinkus pigiausią pristatymo būdą, pvz. Paštomatu, atsiėmimas parduotuvėje negali būti laikomas pigiausia pristatymo alternatyva).
  • Lietuvoje ir ES pirktoms prekėms garantija 2 metai. Nepaisant to, ką sako pardavėjas, kokį terminą nurodęs – vis tiek 2 metai!
  • Priedams netaikomos jokios išimtys – garantija galioja ir jiems, nors praktikoje pardavėjai ne visuomet laikosi to.
  • Visuomet pasidomėkite, iš ko užsakote prekes arba paslaugas. Kiekviena elektroninė parduotuvė privalo būti priėmusi ir viešai vartotojų susipažinimui paskelbusi tam tikrą dokumentaciją ir duomenis apie verslininką, kontaktinius duomenis,  apmokėjimo, pristatymo, sutarties vykdymo tvarka, prekių pristatymo ar paslaugų suteikimo terminas ir, jeigu reikalinga, verslininko atliekamo vartotojų skundų nagrinėjimo tvarka. Čia yra tik pagrindiniai reikalavimai, tad jų yra gerokai daugiau.

Tenka pastebėti įvairius sukčius, kurie naudojasi patikliais žmonėmis. Ypatingai prieš šventinius ar laikotarpius kai žmonės ieško įvairių originalių dovanų idėjų ir nori sutaupyti. Šiais laikais net ir suklastoti atsiliepimus – nėra sunku. 

Tad visuomet pasitikrinkite, kokie yra parduotuvės rekvizitai. Jeigu ši informacija nėra skelbiama – gerai apgalvokite, ar tikrai verta su tokiais pardavėjais prasidėti. Juk galiausiai, net neturėsite kur ir kaip pateikti savo pretenzijos, jei prekė bus pristatyta (tiksliau jei iš viso bus pristatyta) su defektu. 

Pats naujausias sukčių atvejis buvo pasklidęs internete, Facebook platforome, kurioje buvo teigiama, kad išparduodami Samsonite prekės ženklo lagaminai už 2 eur. Skamba per daug gerai, kad tai būtų tiesa? Žinokit, tuomet taip ir yra. 

Šios “kampanijos” metu, galimai buvo renkami banko duomenys, tokie kaip: kortelės numeris, sąskaitos numeris, tam, kad būtų galima pasisavinti patiklaus pirkėjo lėšas. Čia tik akivaizdūs ir dažnai pastebimi sukčių tikslai, bet reikia neatmesti ir kitų galimybių, kurios su tam tikromis programomis gali leisti sužinoti visą asmeninę informaciją: slaptažodžius, pin kodus ir t.t. Ir tokiu būdu šią informaciją panaudoti neteisėtiems tikslams pasiekti. Tad būkite budrūs ir visuomet pagalvokite, ar tikrai gerai žinomo brangaus kelionių prekės ženklo lagaminas gali kainuoti 2 eur? 

Kada geriau apsipirkti internetu

Kartais apsipirkti internetu yra naudingiau. Jei persigalvosite, galėsite grąžinti kokybiškas prekes per 14 dienų, nes negrąžinamų prekių sąrašas perkant internetu yra gerokai trumpesnis nei perkant fizinėje parduotuvėje.

Žinoma, prekės turi būti nenaudotos, nepraradusios išvaizdos ir turimas pirkimą patvirtinantis dokumentas.

Štai, sąrašas prekių, kurios patenka į negrąžinamų prekių sąrašą, jeigu jas perkame fizinėje parduotuvėje: 

  • Elektrotechnikos gaminiai
  • Baldai
  • Patalynės reikmenys
  • Laikrodžiai
  • Žaislai, žaidimai
  • Kūdikių drabužiai
  • Knygos
  • Brangakmeniai
  • Kilimai
  • Šviestuvai
  • Apatiniai, pižamos, chalatai

Na, o jeigu tas pačias prekes įsigysime internetu, galėsime pasinaudoti pirkėjams suteikiama kokybiškų prekių grąžinimo teise, ir netikus, ar persigalvojus, galėsime jas galėsite grąžinti per 14 dienų arba ilgiau, jeigu ilgesnį termina numato pardavėjas. 

Ką daryti, jei šias kokybiškas prekes norite grąžinti, nors pirkote fizinėje parduotuvėje?  Tai gali būti daroma, tik gavus pardavėjo sutikimą. Susisiekite su pardavėju, tai nebūtinai baigsis sėkmės istorija, bet dažnai ir pardavėjai suteikia daugiau teisių nei yra numatyta įstatymuose.

Ką reikia žinoti apie pardavėjų nurodytas nuolaidas

  • Ankstesnė kaina, nuo kurios turi būti taikoma nuolaida yra ta mažiausia kaina, kurią pardavėjas taikė per 30 dienų laikotarpį iki kainos sumažinimo.

Vadinasi, jei naujos nuolaidos yra iš vien skelbiamos, nepraėjus 30 dienų, tuomet jos turi būti taikomos ne nuo kažkada buvusios kainos, o per 30 dienų buvusios mažiausios kainos.

  • Kainos turi atitikti. Pardavėjai, lygindami kainas, ankstesnę kainą turi nurodyti kokią turėjo jie, o ne tokią, kurią taikydavo konkurentai arba kuri išvis niekada nebuvo taikoma.
  • Jeigu nurodoma, kad taikomos nuolaidos siekia „iki 70% proc.“, maksimali nuolaida turėtų būti taikoma bent dešimtadaliui akcijinių prekių, o minimali – ne daugiau nei dešimtadaliui. Pavyzdžiui, jei reklamoje skelbiama, jog „Buitinei technikai ir kosmetikai – nuolaidos iki

70 proc.“, reklamos davėjas turėtų užtikrinti, jog bent 10 proc. akcijoje dalyvaujančių buitinės technikos (ne jų priedams ar aksesuarams) ir bent 10 proc. kosmetikos prekių būtų parduodamos su reklamoje nurodyta maksimaliai 70 proc. nuolaida.

Ką daryti, jei pardavėjas nesutinka priimti grąžinamos prekės

  1. Būtinai kreipiamės į pardavėją raštu;
  2. Nurodome, dėl kokios prekės kriepiamės;
  3. Pridedame pirkimą patvirtinantį dokumentą: pvz. kvitą, sąskaitą faktūrą, banko išrašą.
  4. Savo reikalavimą išdėstome aiškiai, kitaip tariant – ko mes norim: prekę pakeisti, pataisyti, sumažinti kainą, grąžinti pinigus. 

Čia svarbu paminėti, kad mažareikšmiams trūkumams, kurie iš esmės neturi įtakos daikto funkcionalumui ir prekinei išvaizdai, toks reikalavimas nesuveiks, nes pardavėjas turi teisę atsisakyti tai tenkinti. Taip pat reikėtų būti kritiškiems ir rinktis tokį variantą, kuris būtų objektyviausias. 

Pavyzdys: jeigu prekė yra lengvai pataisoma, pardavėjas gali atsisakyti ją pakeisti nauja, bet pasiūlyti pataisyti nemokamai. Tai būtų tiek logiškas, tiek ir ekonomiškas sprendimas, dėl kurio pirkėjas nenukenčia, bet atvirkščiai – pasiekiamas kompromisas, tenkinantis abi šalis.

  1. Gavus neigiamą atsakymą arba nesulaukus atsakymo per 14 dienų nuo pasikreipimo – galima savo teises ginti ir kreipiantis į VVTAT (Valstybinę Vartotojų Teisių Apsaugos Tarnybą), kuri taptų tarsi tarpininke su tikslu padėti išspręsti kilusį ginčą tarp vartotojo ir verslininko.

Mano asmeninis patarimas, kuomet pardavėjas akivaizdžiai nesilaiko įstatymuose numatytų terminų, pvz. siūlo trumpesnę nei 2 metų prekės kokybės garantiją, paklausti, kokiu konkrečiu straipsniu remiantis, jie taiko mažesnę nei įstatymuose numatytą garantijos terminą. Žinokit, tikrai padeda: jei nesutinka pakeisti savo poziciją, tai bent jau suteikia labai juokingą atsakymą.

Apsipirkite protingai ir nepamirškite savo teisių. Jei reikia teisininko konsultacijos, užpildykite formą ir su Jumis susisieksime.

O daugiau teisinių patarimų rasite mano Instagrame @greta.uzkur

Greta