Štai tokį klausimą iškėliau ir aš, kai su šeima leidome laiką pajūryje ir nusprendėme pasivažinėti Ošupio taku iki Kunigiškių.
Dažnai sakau, kad teisė yra visur. Tad man, net ir atostogaujant, akį patraukia koks paprastas dalykas, kaip šį kartą, elektrinės transporto priemonės dviračių takuose. Na, o jei kažkas man neduoda ramybės, dažniausiai pasibaigia parašytu straipsniu, įrašu arba nenurimstu ir atliku visą praktinį teisinį eksperimentą.
Eksperimentas buvo atliktas ir šį kartą.
Taigi, kokie probleminiai aspektai man nedavė ramybės:
- ar elektriniams paspirtukams, mopedams, „čoperiams“ yra taikomos dviračių taisyklės?
- ar yra greičio apribojimai?
- ar yra amžiaus apribojimai?
- ar pajūrio transporto priemonių nuomotojai laikosi taisyklių?
- ar yra daromi patikrinimai, skiriamos baudos?
Na, o ką gi man pavyko išsiaiškinti?
Ar elektriniams paspirtukams, mopedams, „čoperiams“ yra taikomos dviračių taisyklės?
Kelių eismo taisyklėse yra numatyta, kad Elektrinis paspirtukas yra priskiriamas motoriniam dviračiui, todėl tokio paspirtuko vairuotojas turi laikytis KET reikalavimų, kurie taikomi dviračio vairuotojams.
Tačiau!
Tam, kad motoriniam dviračiui būtų priskiriamos dviračių taisyklės, naudingoji galia negali būti didesnė kaip 1 kW, o didžiausiasis projektinis greitis ne didesnis kaip 25 km/h.
Iš pateiktos informacijos galėtume daryti išvadą, jog ir elektriniai mopedai ir/ar „čioperiai“, kurie turi tokius pačius techninius duomenis, gali važinėti dviračių takais, nes būtų priskiriami motoriniam dviračiui, o jiems kaip matote yra taikomos dviračių taisyklės.
Aš pati vaikštinėdama ir važinėdama pajūrio gatvėmis su vaikais, nustebau, kad neretai pralekiantis elektrinis paspirtukas ir ypatingai tie keisti „čioperiai“ su dideliais ratais, praskrieja tikrai greičiau nei 25km/h. Na, bent jau toks susidarė įspūdis, kuris paskatino pasidomėti plačiau.
Ar yra greičio apribojimai?
Radau puikią atmintinę, kurioje galime matyti, jog jeigu maksimalus projektinis greitis nuo 25km/h ir galia didesnė nei 1kW, ne tik negalima važiuoti dviračių taku bei šaligatviais, bet privaloma važiuoti važiuojamąja kelio dalimi ir atitikti reikalavimus AM kategorijos vairuotojo pažymėjimui gauti.

Ar yra amžiaus apribojimai?
Pradėkime nuo to, kad teisę vairuoti AM kategorijos transporto priemones gali įgyti ne jaunesni kaip 15 metų asmenys. Akcentuoju – teisė yra įgyjama, o ne automatiškai suteikiama sulaukus tokio amžiaus.
Vadinasi – „Regitros“ egzaminų centre išlaikius teorinių žinių patikrinimo egzaminą, asmenims nuo 15 metų gali būti išduodamas AM kategorijos transporto priemonių vairuotojo pažymėjimas.
Kiek jūsų manymu yra asmenų, važinėjančių su tokiais mopedais, išlaikę egzaminą ir turi teisę vairuoti tokią transporto priemonę?
Dar geresnis klausimas, kiek manote asmenų, važinėjančių su tokiais mopedais, yra jaunesni nei 15 metų?
Ar pajūrio transporto priemonių nuomotojai laikosi taisyklių?
Tad kuo gilyn į mišką, tuo daugiau medžių ir natūraliai iškyla vis daugiau klausimų. Ar žmonės įsigyja galingesnius mopedus ir patys nežinodami bei savo vaikų neapšviesdami apie KET su jais važinėjasi dviračių takais?
O gal nėra sunku išsinuomoti tokį mopedą, kuriam reikalinga AM kategorija?
Tam, kad galėčiau pateikti atsakymą iš praktikos, būdama pajūryje apklausiau 3 nuomos punktus.
Pirmame, teiravausi dėl tokio raudono mopedo, kuris minėtoje atmintinėje, buvo pateiktas kitoje kategorijoje:

Nuomos punkte dirbantis darbuotojas patikino, kad greičiausias projektinis greitis yra iki 25 km/h. Suabejodama tokia informacija, paieškojau internete kaip juos išsigyti ir paskaičiay aprašymus bei charakteristiką. Mano nuostabai, darbuotojas, matyt, buvo teisus, nes ir skelbimuose tą patį radau. Galingumas – iki 1kW, greitis – iki 25km/h.
Antrame punkte paklausiau dėl elektrinių paspirtukų, patikino, kad maksimalus greitis yra iki 25 km/h. Tuomet paklausiau, kaip yra su tokiais “čioperiais“.

Ir nors pradžioje informavo, kad jie išvysto tokį pat greitį kaip ir elektriniai paspirtukai, galiausiai pasakė, kad „kažkuris gali eiti gal net iki 30km/h“. Įdomu, ar ne?
Na, o trečiasis punktas buvo pats įdomiausias – jame „čioperiai“ gali „eiti“ ir apie 40km/h. Paprašiau savo penkiolikmečio brolio pabandyti išsinuomoti tokį „čioperį“, tai jo nei amžiaus neprašė, nei AM vairuotojo kategorijos pažymėjimo, nieko. Paprašė, kad aš visur pasirašyčiau ir dar pasakė, kad viskas yra gerai, jis jau didelis, dažnai pasitaiko ir gerokai jaunesnių klientų.
Ar yra daromi patikrinimai, skiriamos baudos?
Deja, niekada nemačiau policijos sustabdytų mopedų ar greitesnių elektrinių paspirtukų vairuotojų, patikrinamų, ar gali važiuoti ta kelio dalimi, kuria važiuoja, ar yra tinkamo amžiaus ir apskritai – ar turi teisę vairuoti tokią transporto priemonę.
Nemačiau ir, kad būtų tikrinami ir kitaip prižiūrimi nuomos punktai. Tad komentuoti plačiau negaliu, bet išreiškiu savo nuomonę, kad matyt tokios patikros būtų naudingos. O jeigu jos vyksta, tai galėtų vykti dažniau.
Faktas, kad ir tiek patys žmonės turi būti sąmoningi, domėtis KET taisyklėmis, tiek nuomos punktai apdairesnis ir nežiūrėti „pro pirštus“, na ir kelių eismo policijai nepamaišytų karts nuo karto padaryti patikras, kad dėl neatsargumo nebūtų sužeista daugiau nekaltų asmenų.
Tai tokia buvo mano eksperimento eiga ir išvados. Atostogos, visgi buvo produtyvios ne tik laisvalaikiu su šeima, bet ir pasikapstant po KET teisinį reguliavimą, kuriuo anksčiau taip detaliai nesidomėjau.
Daugiau apie eksperimentą ir jo eigą galite rasti ir mano Instagram paskyroje @greta.uzkur.
Važinėkite saugiai!
Linkėjimai
Teisininkė Greta Užkuraitė